Niet-financieel verslag

Materialiteitsanalyse

In 2022 werd bij Pidpa een eerste aanzet gegeven tot het uitvoeren van een materialiteitsanalyse, waarmee men onderzoekt welke onderwerpen belangrijk zijn voor een organisatie binnen het kader van duurzaamheid.

Een goede materialiteitsanalyse houdt rekening met de visie van de organisatie zelf en van haar stakeholders. Een materialiteitsanalyse levert de nodige strategische informatie op die een organisatie toelaat zich te focussen op de zaken die er toe doen binnen het kader van een duurzame ontwikkeling.

Grafiek maatschappelijke uitdagingen 2022

Deze thema’s werden na de dubbele materialiteitsanalyse weerhouden als materiële thema’s, ofwel thema’s die ertoe doen. Hierop wil Pidpa de komende jaren dan ook sterk inzetten en willen we ook onze stakeholders betrekken en informeren.

Materialiteitsanalyse 2022 - aan te pakken thema's

Samenwerking Digitale Watermeters

Samenwerking met De Watergroep, FARYS en Fluvius

• geslaagd proefproject met meer dan 70.000 installaties
  • 2023 – 2030: installatie van 2.500.000 digitale watermeters

Wat zijn de voordelen van een digitale watermeter?

1. Je hoeft nooit meer je watermeterstand zelf door te geven.
  2. Je volgt je verbruik makkelijk op.
  3. Je spoort lekken sneller op.

Ik zorg voor veiligheid - PidpaDuurzaamheid

Zorgzame en aantrekkelijke werkgever

Sinds de introductie van het Globaal Preventieplan in 2019 tekent zich een positieve evolutie af op het vlak van de frequentiegraad, de ernstgraad en het aantal ongevallen. Dit Globaal Preventieplan vormt een mooie mix van opleidingen, sensibiliseringsacties en concrete acties op de werkvloer en dit onder het motto: ik zorg voor veiligheid.

Frequentiegraad veiligheid Pidpa

Milieuvriendelijk ondernemen

Op het vlak van milieuvriendelijk ondernemen heeft Pidpa reeds heel wat acties ondernomen. Zo wordt geopteerd voor een duurzaam omgaan met energie, o.a. door het inpassen van zowel zonne- als windenergie. Een ander voorbeeld is de manier waarop Pidpa omgaat met de afvalstoffen in haar dagelijkse werking en productieproces waarbij deze in de mate van het mogelijke worden gerecycleerd en hergebruikt in andere toepassingen.

Infographic over milieuvriendelijk ondernemen bij Pidpa

Carbon Footprint

Sinds 2016 kon Pidpa de totale carbon footprint verlagen met 31%. Eind 2022 heeft Pidpa haar klimaatambities verder aangescherpt: tegen 2030 wil Pidpa haar carbon footprint met 55% CO² reduceren.

Concreet wil Pidpa hiervoor investeren in klimaat-mitigerende maatregelen. Daarnaast zal worden in gezet op klimaatadaptatiemaatregelen. Pas in laatste instantie, wanneer de andere middelen uitgeput zijn, overwegen we compensatiemaatregelen voor de CO2 emissies die we niet kunnen vermijden.

Tabel Carbon Footprint 2022 Pidpa

Innovatie

Bij het zoeken naar duurzame oplossingen voor de waterproblemen, waarmee onze klanten en vennoten worden geconfronteerd, maakt Pidpa gebruik van het 3R-principe: Reduce (verminderen van watergebruik), Reuse (hergebruik van water) en Recycle (recycleren van water). Op maat van de klant implementeert Pidpa hiervoor innovatieve oplossingen.

Integraal waterbeheer door Pidpa

In oktober kon iedereen een bezoekje brengen aan ons nieuwste waterproductiecentrum in Essen. Daar gebruiken we innovatieve technologieën om het kraanwater te produceren.

Markt- en klantgerichtheid

Uniek Hidrodoe

Hidrodoe - de nieuwe watermaker

Ons interactief waterDOEcentrum in Herentals mocht na enkele corona-jaren vorig jaar opnieuw bijna 52.000 tevreden bezoekers ontvangen.

Operationele excellentie

Oog voor kwaliteit

Wanneer het gaat om de kwaliteit van haar producten en diensten maakt Pidpa geen compromissen. Pidpa controleert haar kraanwater elke dag opnieuw. Dat doen wij in onze productie-eenheden, onderweg naar de klant en bij de gebruikers thuis.

Overzicht analyses Pidpa 2022 Labo-medewerker Jenne Wauters Pidpa Tabel aantal analyses 2022

Non-revenue water

Als modern waterbedrijf is het van belang dat, naast de productie van kraanwater, ook de levering op een zo duurzaam mogelijk manier gebeurt. Dit wordt treffend geïllustreerd door de aandacht die Pidpa besteedt aan het terugdringen van het zogenaamde ‘niet geregistreerde water’.

Dit niet geregistreerd water is het verschil tussen de hoeveelheid water die door Pidpa in het leidingnet wordt gepompt en de hoeveelheid water die door watermeters wordt geregistreerd. Dit verschil kan heel wat oorzaken hebben.

Infographic Non-revenue water

Om dit ‘niet geregistreerd water’ verder te verminderen, zet Pidpa onder meer in op een proactieve lekdetectie met snelle hersteltijden en een goed assetbeheer. Naast het vergroten van het bestaande lekzoekteam en het verhogen van de lekzoekactiviteiten, worden verschillende nieuwe technieken uitgetest. Zo doen wij onderzoek naar lekdetectie via satelliettechnologie en het gebruik van Artificial Intelligence.

In 2020 is Pidpa tevens gestart met de opmaak van District Metered Areas. Dit zijn afgescheiden gebieden die apart worden bemeterd en die online worden gemonitord. Deze manier van werken laat Pidpa toe om sneller lekken te ontdekken en die ook sneller te kunnen herstellen. Ondertussen is 26% van deze DMA-zones in werking gesteld.

Al deze inspanningen hebben geleid tot mooie resultaten. Zo behoort Pidpa al jaren bij de top van waterbedrijven met het laagste niet geregistreerd water en nog steeds verbeteren de cijfers. . In het kader van de blue deal wordt het behalen van een ‘infrastructure leakage index’ kleiner of gelijk aan 0,5 tegen 2025 vooropgezet.

Tabel ILI per waterbedrijf